MOPAMPA World of Cyphotilapia species

Cyphotilapia Sp. North, Cyphotilapia frontosa en Cyphotilapia gibberosa

Alles omtrent het aquarium, de inrichting, verlichting, pompen ed.

Moderator: Laurette

• Goose  

• Actief lid
    • Voornaam: Henk
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: zo 13 mei, 2012 12:57
Tja, ik heb eens wat geroepen over water aanmaken, en mij werd gelijk gevraagd waarom?
Ik ben daar huiverig voor, ik heb op een ander forum al van alles over me heen gekregen, maar ik waag het nog maar een keer!

Ik begin maar gelijk met het HOE en later WAAROM?
Ik heb gisteren een IBC600 liter vat gehaald:
Afbeelding
Ik heb die nu vol water staan om voor de zekerheid eventueel vuil later te verwijderen(als ik hem leeg).

Allereerst wordt het vat geheel weg gebouwd in een geïsoleerde kist met deksel, waarna er een tuintafel overblijft!
In dit vat ga ik een keer in de 3 weken 600 liter water tappen.
Die ga ik dan op de juiste samenstelling brengen (is eenmalig uitrekenen, daarna gewoon mengsel er bij gooien en klaar).
In het vat komt een lucht pomp en een dompel pompje en een verwarmings element, waarmee ik het vat op ik denk 15 graden ga houden.
Ook komt er uiteindelijk een niveau meter in (of een flowmeter), ik wil namelijk de gehele waterverversing gaan automatiseren(maar dat is een ander item).
Ik wil dan vervolgens wekenlijks 300 liter water verversen.

Nu het waarom?
Ik wordt niet gehindert door enige kennis van zaken rondom water (ik drink het, en ik was me er mee :.) )
Ik baseer me echter op gezond verstand en kennis van anderen!
De eerste aanleiding is het volgende artikel: http://www.aquariumplus-webwinkel.nl/WebRoot/StoreNL/Shops/63092467/4DC4/465A/2E3D/1A1D/0AD4/C0A8/28BD/972D/GEZOND_WATER.pdf
Nu hoor ik iedereen al roepen, allemaal onzin commerciële praat van mensen die je graag troep verkopen!
Ik denk echter zelf van niet!
Zoutwatervissen gooi je ook niet in brak water, misschien overleven ze het, maar ze zullen er zeker niet gezonder of mooier op worden.
En ik heb de mogelijkheid er voor, ik vind de kosten te verwaarlozen, en ik vind het leuk om dit zo te doen!
Moet ik weer wat meer meten en regelen met mijn microprocessorbord straks, dus wat let me?
Maar goed, wie aanvullingen heeft, of echte argumenten heeft om dit hele artikel in de prullebak te gooien wordt hierbij uitgenodigd!

PS, ik vertelde een collega over mijn bak, en wat ik erin wilde houden. Hij vertelde me gelijk dat ik dan wel het water moest aanpassen. Hij heeft ook jaren Tanganijka gehouden en wist ook zeker dat dit van grote invloed was op met name de kleuren van de vissen.

• Bericht opties  

• Geplaatst: vandaag

• Laurette  

• Webmaster
    • Voornaam: Laurette
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: zo 13 mei, 2012 15:11
Allereerst, ik ben helemaal niet zo bekend met waardes en water, behalve juist dat ik me er mee was en het drink ;-) .
Bij een goede discussie met goede argumenten zal ik dus alleen maar wijzer worden. Ik heb enkel een klein stukje van het artikel doorgelezen daar ik momenteel niet de tijd heb om alles door te lezen. Maar het stukje over het tangmeer vond ik al interessant, een keer een goed overzicht van de waardes in het meer.

Ik vind het in elk geval interessant. Ik denk alleen wel dat het verwarmen dan de ton een duur grapje gaat worden, helemaal met vriestemperaturen.
MOPAMPA CYPHOTILAPIAFRONTOSACYPHOTILAPIAGIBBEROSACYPHOTILAPIASP"NORTH"

• John Ponsen  

• Forum verslaafd
    • Voornaam: John
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: zo 13 mei, 2012 20:16
Om even in te haken op het water.
1- Wat zijn de water waarden uit de kraan en bij het waterbedrijf (zoals evides) daar kan je online zien wat die waarden zijn in de afgelopen periode.
2- Heb je de waarden gemeten meld ze even hier kunnen we mee kijken of er daad werkelijk wat moet veranderen aan het water en of water aanmaken echt wel nodig is of niet.
3- De water waarden in het Tanganyika meer is PH - tussen 8 en 9, GH - 12 of hoger, KH - tussen de 8 en 14, No2 - moet 0 zijn alles boven 0,1 is giftig voor de vissen, No3 - moet onder de 25mg/L zijn, NH3/4 - moet 0 zijn.
Zitten deze waarden uit de kraan tussen deze richtlijnen hoeft je niks te doen en heb je prima tanganyika water, waar je wel op moet letten is dat je iedere week minimaal 30% water ververst.
Zijn de waardes te laag dus onder de hier boven beschreven waarden moet je middelen gebruiken om dit omhoog te brengen als je tangs wil houden.
Denk daar bij aan ph+ GH+ KH+ dus dat wordt om de 2 weken water waarden meten.
Of wordt dit te gortig dan zou je voor een ander biotoop kunnen kiezen zoals west afrika of amerikaanse cichlide.
Tanganyika , Malawi en Viktoria hebben ongeveer de zelfde water kwaliteit.
4 - Als het water prima is en je NO3 altijd hoog kan je nitraat redukt met een andere externe pomp gebruiken om dit te reduseren.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mijn water waarden uit de kraan zijn prima op de NO3 na die is altijd 13+mg/L uit de kraan dus ik gebruik een aparten pomp met nitraat redukt.
Waar door mijn NO3 onder de 10mg/L komt.
Ook de KH is bij mij KH - 5 uit de kraan Dus gebruik ik KH+ bij elke verversing .
Ik heb dan wel eerst beetje bij beetje de KH verhoogt op de juiste gewenste waarden.
Ik meet iedere week mijn KH voor en na verversing en past dan meestal 25mg kh toe om weer juist aan te komen dat doe ik niet in een keer maar om het uur een mok aan gemaakt water.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kortom het is niet echt nodig om 600L aan te maken omdat het,
1 Het is te koud water ververs je op temperatuur van het aquarium water door middel van thermostaat kraan of meng kraan altijd even meten hoe de temp is.
2 Waarschijnlijk is de water uit de kraan gewoon goed.
3 Je hebt hooguit 3L kokent water nodig om de KH op te lossen en 5l koud om het op temperatuur te brengen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het water uit de bak kan je wel opvangen in dat vat en gebruik dat voor de plantjes in de tuin daar is het perfect voor.

Gr, John
04 x C. G. blue zaire mikula WV.
02 x C. calvus black (inkfin)F1.
01 x G. permaxilaris F1.
10 x L. lucipinnis

• Goose  

• Actief lid
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: zo 13 mei, 2012 22:03
Hier een lijst met de waterkwaliteit hier ter plekke:
Afbeelding

De hardheid is 5.9, dus zacht water.
De PH is gemiddelt 7.95
Dat kosten aspect van warm houden van het vat zal wel meevallen.
Dat zal alleen in de wintermaanden zijn, en hij komt in een goed geïsoleerde kist te staan(of misschien zelfs wel in mijn schuur!)

• John Ponsen  

• Forum verslaafd
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: ma 14 mei, 2012 18:03
Water verder is goed alleen de KH die is net als bij mij laag.
Je kan het gewoon net zoals ik doe doen als je dan kh+ van colombo koopt 25mg is goed voor 2 eenheden verhoging dan ga je van de 5.9 naar 7.9 en dat is de minimale waarden voor je bak wel eerst uit rekenen hoeveel water je zelf hebt in de bak.
Lees goed de gebruiksaanwijzing van de KH+.
Je hebt verder op De KH perfect tang water. :D
01 x G. permaxilaris F1.
10 x L. lucipinnis

• Goose  

• Actief lid
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: wo 16 mei, 2012 17:02
Heb je dat document wel goed doorgelezen John?
Hoe kom je er anders bij dat zowel het malawi als het tang.meer ongeveer hetzelfde zijn voor wat betreft de watersamenstelling?

Ik ben ook nog erg benieuwd hoe anderen hier mee omgaan.
Gooien de meeste zomaar kraanwater erbij in de bak of zijn er nog meer die water aanmaken?

• Laurette  

• Webmaster
    • Voornaam: Laurette
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: wo 16 mei, 2012 18:24
Ik heb het nooit gedaan. Ons leidingwater is hard en kwam kwam qwa waardes redelijk overeen.
Of het beter is het water geheel aan te passen durf ik niet te zeggen, of de vissen zich hier uiteindelijk ook beter in voelen durf ik ook niet te zeggen. Misschien voor wildvang dat het invloed heeft maar in hoevere dit ook van belang is voor nakweek, ik weet het niet.
MOPAMPA CYPHOTILAPIAFRONTOSACYPHOTILAPIAGIBBEROSACYPHOTILAPIASP"NORTH"

• BME-fish  

• Actief lid
    • Voornaam: Leon
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: wo 16 mei, 2012 19:03
Ik gebruikten speciale mineralen (geen idee meer welk merk, wel bekend)
Nu niet meer.. Ik zie geen merkbaar verschil.

De vissen waarderen vers water, een ph of kh-tje meer/minder lijkt niet uit te maken..
Dus tenzij er osmose water uit je kraan komt.. :wink:

• erwin  

• Over actief lid
    • Voornaam: erwin
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: wo 16 mei, 2012 22:30
pH uit de kraan hier 8,4
gh ver boven de 10 evenals de kh dus ik ververs ook met gewoon kraantjeswater :D

Als je kh laag is maar je pH blijft stabiel dan zou ik zelfs aan de kh niet teveel rommelen om te voorkomen dat je echt verschillen gaat verkrijgen....

• John Ponsen  

• Forum verslaafd
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: do 17 mei, 2012 8:41
Goose schreef:Heb je dat document wel goed doorgelezen John?
Hoe kom je er anders bij dat zowel het malawi als het tang.meer ongeveer hetzelfde zijn voor wat betreft de watersamenstelling?

Ik ben ook nog erg benieuwd hoe anderen hier mee omgaan.
Gooien de meeste zomaar kraanwater erbij in de bak of zijn er nog meer die water aanmaken?

Ja dat heb ik ik heb naar mijn genoemde punten gekeken en ook de verdere lijst omdat de PH maar net onder de acht is en de kh onder de 6 is dat met aanvullen met kh plus goed te doen je hebt prima tang water ik zal even een lijst van mij bedrijf plaatsen.
Afbeelding
01 x G. permaxilaris F1.
10 x L. lucipinnis

• Jack Swinkels  

• Nieuw lid
    • Voornaam: Jack
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: vr 18 mei, 2012 16:58
Hoi,

Interessante discussie!
Met de stelling dat vissen in water dienen te worden gehouden dat qua samenstelling overeenkomt met het water in de vrije natuur ben ik het helemaal eens. Zeker als men wildvang dieren houdt.
Je kunt de KH ook verhogen door middel van Natriumbicarbonaat of te wel maagzout.
Kost vrijwel niets en werkt prima, ik doe het zo al jaren.
Kost bij de boerenbond nog geen €10,00 voor 25 kilo en je kunt er jaren mee vooruit.
Bij de apotheek is het volgens mij ook te krijgen.
Misschien hebben jullie er iets aan.

Groeten,

Jack

• Arie  

• Nieuw lid
    • Voornaam: Arie
  • Bericht opties  

• Geplaatst op: za 19 mei, 2012 10:53
ik gebruik ook Natriumbicarbonaat water waardes hier uit de kraan zijn ph 7,8 en kh 4,5 :bleh:
4 gr Natriumbicarbonaat op 100 liter water verhoogt de kh met 1
ik voeg 30 gram per 100 liter toe ph is dan 8,2 kh is dan 12
bij mijn wekelijkse verversing van 1000 liter is dat dus 300 gram.
de vissen kleuren veel mooier met name de cyprichromis ook de kweek gaat beter. :clap: